Haber

2022 yılında hanehalkı bütçesinden en büyük pay gıda ve alkolsüz içeceklere ayrıldı.

Geçen yıl Türkiye genelinde hanehalkının tüketim harcamalarının en büyük kısmını yüzde 22,8 ile gıda ve alkolsüz içecekler oluşturdu.

Türkiye İstatistik Kurumu, 2022 yılına ilişkin “hanehalkı tüketim harcamaları” istatistiklerini yayınladı. Kovid-19 salgını koşulları nedeniyle 2020 ve 2021 yıllarında Hanehalkı Bütçe Anketi saha uygulaması yapılamadığı için bu yıllara ait sonuçlar da çıkmadı. bültende yer almaktadır.

Verilere göre, Türkiye genelinde hanehalkının tüketim harcamalarında en yüksek pay yüzde 22,8 ile gıda ve alkolsüz içeceklere ait. İkinci sırada yüzde 22,4 ile konut ve kira gelirken, üçüncü sırada yüzde 21,3 ile ulaşım harcamaları yer alıyor.

Toplam tüketim harcamaları içinde en düşük payları yüzde 1,4 ile eğitim hizmetleri, yüzde 2,2 ile sağlık ve yüzde 2,5 ile eğlence ve kültür harcamaları aldı.

Hane halkının büyüklüğü ve bileşimi dikkate alınarak hesaplanan eşdeğer kişi başına aylık ortalama tüketim harcaması 2022 yılında 12 bin 159 lira ve eşdeğer kişi başına 6 bin 259 lira olarak açıklandı.

Harcama kalıpları, birincil gelir kaynağına göre değişti

Temel geçim kaynağı maaş, yevmiye ve yevmiye olan hanelerin yüzde 22,5’ini ulaşıma, yüzde 21’ini gıda ve alkolsüz içeceklere, yüzde 20,8’ini ise konut ve kiraya ayırdı. Girişimci geliri olan haneler yüzde 27,2’sini ulaşıma, yüzde 22,9’unu yiyecek ve meşrubatlara, yüzde 18,5’ini konut ve kiraya harcadı. Bu sonuçlar, harcama kalıplarının ana gelir kaynağına göre değiştiğini göstermiştir.

Geçen yıl tüketim harcamalarının gelir sırasına göre yüzde 20’lik gruplara göre dağılımına bakıldığında, en düşük gelir grubu olan ilk yüzde 20’lik gruptaki hanehalkının yüzde 35,8’i gıda ve alkolsüz içeceklerde, yüzde 29,3’ü konut ve kira. Ulaştırma harcamalarında yüzde 8,3, mobilya ve ev eşyası harcamalarında yüzde 5,5 pay aldığı görüldü.

En yüksek gelir kümesi olan beşinci yüzde 20’lik kümede yer alan haneler ise yüzde 28,5’ini ulaşıma, yüzde 19,3’ünü barınma ve kiraya, yüzde 16,6’sını gıda ve alkolsüz içeceklere, yüzde 6,8’ini lokanta ve otellere harcadı.

Geçen yılki tüketim harcamalarının hanehalkı büyüklüğüne göre dağılımına bakıldığında, tek kişilik hanelerin yüzde 27,7’sini konut ve kiraya, yüzde 20,4’ünü ulaşıma, yüzde 16,8’ini gıda ve alkolsüz içeceklere ayırdığı kaydedildi.

7 ve üzeri nüfusa sahip hanehalklarının harcamalarında gıda ve alkolsüz içecekler yüzde 35,9, konut ve kira yüzde 18,8, ulaşım ise yüzde 14,4 oldu.

inhisarajans.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu